Ako na sebe zapracovať- interview s Dominikou Beličkovou (Miška Gálová IV.B)

21.04.2017 15:47

Dominika sa spolu s Filipom Tóthom v marci zúčastnila projektu ERAZMUS+ v Lotyšsku, ktorý sa zameriaval na prácu s mladými ľuďmi. Prostredníctvom neformálneho vzdelávania nadobudli mnohé zručnosti, ktoré využije nielen v práci, ale aj v normálnom živote.

 

A takto som vyspovedala Domču:

 

Vysvetlila by si čitateľom, čo predstavuje neformálne vzdelávanie?

Cieľom neformálneho vzdelávania je získavanie nových vedomostí, praktických skúseností a zručností potrebných či už pre sebarealizáciu, prácu ktorej sa chcete venovať alebo ktorej sa už venujete. Ukáže vám svet taký, aký je, naučí vás stratégie a metódy, ktorými môžete prispieť k nejakej zmene a obohatí váš o niečo, čo môžete vo svojom živote reálne využiť. Môžem povedať, že otvára oči nielen mladým ľuďom, ale všetkým, ktorí chcú prispieť k nejakej zmene a krajším zajtrajškom.

Ako sa môže človek sebarealizovať?

Sebarealizácia je proces, kedy pracujete sami na sebe. Snažíte sa v sebe nájsť stránky, ktoré sú dôležité k tomu, aby ste sa niekam pohli. Metódy sebarealizácie sú rôzne, niekto sa učí z videí, inšpiruje sa inými, číta si knihy alebo si všetko zapisuje. Ja využívam najmä sebareflexiu. Počas sebarealizácie si človek určí cieľ, ktorý sa snaží dosiahnuť a má neustále pocit, že sa musí zlepšovať po akejkoľvek stránke. Ja považujem sebarealizáciu za základnú ľudskú potrebu.

Tento projekt sa zameriaval na prácu s mladými. Mohla by si ozrejmiť, na čo sa workshopy zameriavali?

Okrem toho, že bol projekt zameraný na prácu s mládežou sme sa venovali aj sebarealizácii Workshopy boli naozaj pestré, učili sme sa ako využiť metódy koučingu, venovali sa rodinným konšteláciám, bavili sme sa o našich cieľoch a riešili problematiku prekážok, s ktorými sa stretávame.

 

Čo vtipné sa ti prihodilo pred vycestovaním alebo počas cesty

Moja cesta bola zábavou sama o sebe . Najviac som si užila let, keďže som letela po prvý krát. Cestu mi okrem slovenského tímu spríjemňoval tréner nášho projektu, ktorý ma celý čas podpichoval, že sa bojím letu (nebála som sa, veľmi som sa tešila), až som nakoniec naozaj znervóznela.

Čo sa ti najviac páčilo v Rige?

Jar v Rige je presne ako u nás - 5°C, čiže som čas trávila hlavne v čajovni, ktorá vyzerala úplne inak ako tie naše. Dobrý dojem na mňa spravilo aj historické centrum či katedrála.

Ktorý národ sa nám najviac podobá, resp. ako sa my odlišujeme od iných?

Na tomto projekte sa zúčastnilo 8 krajín- Slovensko,Slovinsko,Poľsko,Chorvátsko,Lotyšsko,Litva, Estónsko,Turecko. Najpodobnejší sme si so Slovincami a Poliakmi. Najmenej s Litvou a Estónskom. Rozdiel je hlavne v materinskom jazyku. Estóncom som nerozumela ani slovo, sú síce priateľskí, ale držia si odstup. Robia veci vždy po svojom, často meškajú a hovoria o sebe ako o workoholikoch, čím sa od nás naozaj líšia. Slovinci a Poliaci sú nám podobný skoro vo všetkom, máme hory, kultúru, svoje zvyky, jedlo aj alkohol. Rozumieme si takmer vo všetkom. Ja som si najviac ale vychádzala z ľuďmi z Chorvátska a Turecka.

Ako ste predstavili Slovensko ostatným?

Slovensko sme predstavili presne tak, ako si zaslúži byť predstavené . Zaspievali sme im hymnu, privítali ich chlebom a soľou,naučili tancovať Odzemok, pripravili si pre nich kvíz a naučili ich niečo z našej slovnej zásoby. Ďalej sme im dali ochutnať Horalky a ďalšie výrobky od Sedity, slané tyčinky a tiež nezostali o smäde. Slovensko sa im veľmi páčilo.

Počas programu si stretla mnoho mladých ľudí. Udržiavaš priateľstvá na diaľku?

Určite áno . Erasmus+ je aj o vytváraní kontaktov, čo mi už veľa krát pomohlo. Tie najpevnejšie priateľstvá ostali, v kontakte som aj s ľuďmi z iných projektov.

Ako zúročíš svoje skúsenosti v budúcnosti?

Momentálne využívam metódy koučingu pri konverzáciách najmä s mládežou, čo je zároveň mojou povinnosťou, ak chcem ísť na ďalšiu časť projektu do Slovinska. Ďalej sa angažujem v občianskom združení Mladá Sereď.

Vysvetlila by si, ako funguje koučing?

Koučing sa dá definovať rôzne. Je metódou, ktorá nekopíruje iné techniky, pretože pri každom človeku koučing prebieha inak. Je to spôsob, kde sa pomocou stretnutí s koučom dopracujete k riešeniam vašich osobných či pracovných problémov. Kouč nevyrieši problémy za vás, ale cielenými otázkami vás navedie k nájdeniu riešenia vášho problému. Koučing je proces učenia sa aktívnym počúvaním, pri ktorom si určíte cieľ, ktorý nakoniec aj dosiahnete. Tiež sa stanete viac sebavedomím a objavíte váš skrytí potenciál.

 

Aký bol tvoj najlepší zážitok z Lotyšska?

Toto je veľmi ťažká otázka Zážitkov je naozaj dosť, no medzi tie najlepšie patrí asi varenie o 4 ráno, keďže sme ponocovali a dosť nám vyhladlo. Tiež tvorivé dielne, kde sme ako tím z každej krajiny, piekli svoj vlastný chlieb.

Čo si si odniesla z tohto výletu?

Veľa skúseností, kontaktov, priateľstiev a príjemných spomienok.

 

Ďakujem ti za tvoje odpovede a prajem ti veľa šťastia v tvojom sebazdokonaľovaní!

Otázky kládla: Miška Gálová

Fotky: Domča Beličková