Plávanie, house-party a iné kalifornské zvláštnosti (R. Valábková)

18.01.2015 20:09

 

1.      Kde konkrétne si v Amerike bola, na koľko, prečo?


Do Ameriky som sa dostala vrámci študijného výmenného programu do južnej časti Kalifornie, do mestečka Quartz Hill.

 

Strip a Redwoods v Yosemite

 

 

2.      Vybrala si si vrámci strednej školy aj nejaký krúžok, šport? Ak áno, povedz nám o ňom viac.

Ešte predtým ako som do USA odišla som bola pevne rozhodutá, že sa nejakému športu rozhodne venovať chcem. Jednak preto že každý exchange-student, o ktorom som počula, či čítala, v USA pribral a aj preto lebo sa mi vždy páčili zápasy či súťaže, ktoré tam mávajú. Prihlásila som sa na plávanie a bolo to jednoducho úžasné! Škola, ktorú som navštevovala bola už vyše 20 rokov neporazená. Mali sme troch trénerov a každý z nich bol ako skvelý človek aj “coach”. Náš tím bol slávny aj tým, že bol každoročne na súťažiach najhlučnejší, čo sa týka povzbudzovania, čo navádzalo super atmosféru.

 

3.     Na amerických stredných školách si môžeš voliť predmety z veľmi širokej škály. Ktoré sa ti zdali najzvláštnejšie, pre nás úplne atypické? Aké si si vybrala ty a ktoré by si určite nikomu neodporúčala?
 

Chodila som na maľovanie, angličtinu, calculus (druh matematiky), Americkú históriu, tanec a francúzštinu. Každý predmet ma bavil, buď obsahom učiva alebo dokonca učiteľom, ktorý ma vyučoval.
Netypické mi prišlo pozeranie filmov namiesto angličtiny, či nejaká úradná práca (pomoc v kancelárii školy), predaj v školskom obchode. Veľmi sa mi páčil aj široký výber umeleckých predmetov - napríklad herectvo, či školská skupina.

 

pláž vo Venture
 

4.      Chodila si aj na nejaké diskotéky, párty? Aký máš najbláznivejší zážitok?

Američania sú blázniví a radia sa bavia. Okrem školských akcií, ako bol ples Winterball a Prom (čo sa prirovnáva k našej stužkovej, hoci tieto dve akcie majú od seba ďaleko), som chodila skôr na “house party” s kamarátmi. Nenazvala by som ich najbláznivejšie, ale obľúbené sú tiež pool parties. Na diskotéky do klubov veľmi nie, keďže na to je v USA potreba platné ID s vekom nad 21 rokov.

 

5.      Čo a kedy má typický Američan na raňajky, obed a večeru? Ide sa najesť von alebo radšej zostane doma pred telkou?

Väčšina ľudí sa chodí stravovať určite von, keďže tak sa dá najesť podstatne lacnejšie. Tiež je dosť časté vziať si “take outs” a jesť doma. V mojej rodine sa však častokrát aj varilo. Raňajky bývajú rôzne, ale dosť populárne sú cereálie, vajcia so slaninou a hash browns či lievance. Na obed asi najčastejšie sandwich, ale veľakrát do školy niekto prinesie len tak cookies, či narodeninové cupcakes. V USA sa dajú nájsť reštaurácie s rôznymi kuchyňami, takže tiež je výber rôzny. Ale je pravda, že najpopulárnejšie sú fast foody.

 

6.      Je pravda, že v Amerike sa dajú zohnať veci, čo u nás, len o polovicu lacnejšie?

Niektoré veci určite áno, napríklad istá elektronika, ale samozrejme zase nie všetko. Lacnejšie sú v USA veci, ktoré sú tam už celkom normálne, a k nám do Európy, či konkrétne na Slovensko sa dostali spopularizovaním tým, že je to “z Ameriky!” a práve pre túto reklamu je to u nás drahšie.

 

7.      Čo sa ti zdalo na Američanoch najdivnejšie, čo ťa prekvapilo?

Drive-thru ATM! Predtým som zažila drive-thru iba ako niektoré reštaurácie, určite nie bankomat. Obrovské autá a cesty a veľa áut. Tiež ma prekvapilo, akí citliví sú Američania, hlavne, čo sa týka náboženstva a rasy. Milé bolo, keď sa vám hocikto a hocikde len tak prihovoril.

 

8.      Bola si aj v nejakých známych mestách? Ak hej, čo sa ti tam najviac páčilo?

Bývala som blízko Los Angeles, takže tam som bola pomerne dosť veľakrát. To bol pre mňa taký splnený sen, pretože som si povedala, že by som sa tam rada aspoň raz dostala. LA je očarujúce, nádherné, nabité pozitívnou energiou. Veľmi sa mi páčila Santa Monica alebo Beverly Hills. Tiež som navštívila Las Vegas, ktoré bolo tiež veľkým zážitkom, ale ako sa hovorí, čo sa stalo vo Vegas, zostane vo Vegas...

 

Venice Beach v LA

 

9.      Sú Američania priateľskejší ako Slováci? Pomôžu ti aj v ťažších situáciách alebo sú len samé „whats-up?“ a ďalej sa nestarajú ??? Zaujímajú sa aj o tvoje problémy, snažia sa ti poradiť?

Sú priateľskejší snáď o milión percent. Minimálne tým, že keď prechádzate ulicou, tak sa na vás usmejú, ak sa im na vás niečo páči, dajú vám kompliment, sú pozitívnejší a hlavne sa častejšie usmievajú, narozdiel od negatívnych a sťažujúcich sa Slovákov.
Keď som prišla do školy a bola som nová, niektorí sa mi na chodbe prihovorili, odkiaľ som (vraj vyzerám európsky) a bola som pre nich zaujímavá. Niekedy sa stalo, že sme sa jeden deň veľmi dobre bavili a potom som ich už nevidela (predsa len 3000 ľudí v škole) alebo sme sa stali dobrými kamarátmi a píšem si s nimi stále.

 

10.  Bola si aj v nejakom kostole na omši? Ako to tam prebiehalo?

U nás platí, že katolíci a kresťania je vlastne to isté, no v Amerike sa to veľmi líši. V katolíckom kostole omša prebiehala podobne ako tie v slovenských kostoloch. Avšak kresťanský kostol, aký navštevovala moja rodina, bol podstatne iný! Tvorili ho dve budovy, s rozdelením pre deti rôznych vekových kategórií; mládež; španielska omša a hlavná miestosť. Dokonca sme tam mali aj Starbucks! Omše boli úplne o niečom inom. V celom kostole boli tri kapely s plným vybavením. Potom prišiel pastor a rozprával o Bohu, ale so situáciami zo života, čiže celý kostol a omše navodzovali inú atmosféru, ako na akú som bola zvyknutá.

 

 

 R.Valábková