Recenzia – Raňajky u Tiffanyho (Zuzana Tesková, III.A)

31.01.2012 19:10

Nepríjemné ráno. V ušiach známa, nostalgiou ťažká melódia. V srdci pocit neurčitosti a samoty. Z taxíka vystupuje elegantná slečna. Zastane tesne pred vchodom známeho klenotníctva a vyťahuje raňajky. Chvíľu stojí a obzerá si výklad. A zrazu sa do toho tmavého rána začínajú vnárať o niečo svetlejšie farby... Takýto epický úvod má skvostný film Blaka Edwardsa – Raňajky u Tiffanyho. V hlavnej úlohe s úžasnou Audrey Hepburn.

Práve na postave, ktorú Audrey stvárnila sa zakladá podstata diela. Na prvý pohľad bláznivá a bezprostredná Holly Golightly sa snaží dopracovať k svojej vysnenej New Yorskej idyle. Nájsť miesto, ktoré bude môcť nazvať domovom, dať meno mačke, ktorá zatiaľ poslušne počúva na oslovenie Mačka, či nájsť finančne zabezpečeného muža. To sú možno pre niekoho naivné priority. Pre Holly, ktorá sa snaží vyžiť z príspevkov od svojich obdivovateľov, je to hotová životná filozofia. Príbeh sa začne vyvíjať v momente, keď sa do domu, v ktorom býva, nasťahuje mladý spisovateľ Paul. Nové zážitky, zistenia a pocity komplikujú Hollynu situáciu a možno aj jej pohľad na svet. Dokáže sa vzdať plánov a snov, ktorých sa tak drží a poddať sa pocitu, ktorý má možno vyššiu cenu ako najdrahší Tiffanyho šperk?

Raňajky u Tiffanyho patria medzi jeden z najväčších filmových skvostov všetkých čias. Prispieva k tomu dokonalá réžia, herecké obsadenie a kvalitný scenár, inšpirovaný knižnou predlohou. Niet divu, že film získal hneď dvoch Oscarov.

Každá scéna je vlastne takým malým klenotom z dielne celého štábu prvotriednych umelcov. Romantický záver filmu hovorí za všetko. Nezostáva mi preto nič iné, než odporučiť tento film každému so želaním príjemných Raňajok :-)

Zuzana Tesková, III.A