Šikovná Evelyn

05.01.2014 00:00
Rozhodla som sa s vami podeliť dojmy, ktoré vo mne zanechalo dielo Evelyn Ward-Thomasovej s názvom Kľúč od komnaty.
 
Poznatky o situácii na francúzskom dvore v 17.storočí, ktorými som sa mohla pochváliť ešte pred pohrúžením sa do knihy od britskej autorky píšucej pod pseudonymom Evelyn Anthony, boli veľmi nepatrné. Môj prehľad v problematike vzťahov medzi Ľudovítom XIII , jeho manželkou Annou a kardinálom de Richelieu bol obmedzený len na informácie z filmu Štyria sluhovia a štyria mušketieri. Tí z vás, ktorí komédiu s historickým námetom v hlavných úlohách s členmi skupiny Les Charlots videli, iste uznajú, že údaje boli tak trochu skreslené. (Pre ostatných mám len jeden odkaz- oba diely tejto komédie jednoznačne stoja za pozornosť!)
 
A ako sa ku mne spomínaná publikácia vlastne dostala? Náhodou! Na jednej návšteve u kamarátky som sa zase raz rozvášnila pri rozprávaní na moju obľúbenú tému- dejiny, a možno práve môj výstup bol pre ňu pohnútkou ukázať mi knihu, ktorú našla zapadnutú prachom niekde na poličke.
 
Nenápadný fialový obal,názov obsahujúci akési tajomno a zažltnuté strany.
"Pekný smrad", ocenila som knihu hneď po tom, ako ju roztvorila na mieste, kde ležala záložka.
"Ten po čase prestaneš vnímať, ver mi. Zo začiatku som ju tiež chcela čítať so štipcom na nose", upokojovala ma Viktória. "Naozaj ma bavila, nebol to taký ten typický román", dodala.
 
Z viet na margu knihy čiastočne objasňujúcich dej som usúdila, že Kľúč od komnaty bude naozaj zaujímavý kúsok hodný niekoľkých prebdených nocí (aj tak bežne zaspávam až nadránom) .
 
Pokúsim sa svojimi slovami stručne zhrnúť obsah:
 
Rodená španielska infantka Anna Rakúska sa vo svojich 14 rokoch vydáva za následníka trónu Ľudovíta XIII a stáva sa tak francúzskou kráľovnou. Je mladá, krásna, plná energie a odhodlania. Netuší však, že ju čaká naozaj skľučujúci život po boku slabošského manžela so sklonmi k homosexualite. Ľudovít je na tróne neistý rovnako ako v posteli. Pocitmi menejcennosti trpí vďaka matke Márii Medičejskej už od detstva- vždy uprednostňovala jeho brata Gastona. Na scénu však prichádza charizmatický Armand de Richelieu, navrátilec z exilu, pevne rozhodnutý uzurpovať si postavenie po boku kráľa a poriadne rozvíriť vody v politike Francúzska. Napriek svojmu kňazskému sľubu Richelieu vyzná Anne lásku a je ochotný stáť pri nej aspoň tak blízko, aby jej mohol slúžiť a pomáhať. Anny sa však hlboko dotkne jeho opovážlivosť a drzosť, odmietne ho, urazí a začne voči nemu pestovať ozajstnú nenávisť, len aby sa ňou mohla brániť proti vlastnej slabosti. Chvíľu sa totiž sama obáva, že čaru odvážneho biskupa podľahne.
Kniha venuje zopár stránok aj afére medzi kráľovnou a vojvodom z Buckinghamu.
Po celý čas sa zdá , že Anna je dostatočne silná a nepotrebuje pomoc vplyvného Richelieua, z ktorého sa medzičasom stáva kardinál a prvý minister kráľa. Avšak jedného dňa sa nájdu Annine sprisahanecké listy adresované jej španielskemu bratovi, ktoré odhaľujú pokus o zradu Francúzska. Nebojí sa popravy, hrozí jej niečo oveľa horšie. Doživotné väzenie v podzemných temniciach v Le Havri. Richelieu ovláda kráľa, má prakticky v rukách moc nad celým Francúzskom a tak sa mu podarí takmer nemožné. Očistí Annu od obvinení z veľzrady, no výmenou za svoju pomoc žiada kľúč od jej komnaty.
Od tohto momentu ju po nociach pravidelne navštevuje, čoho výsledkom je vytúžené Annino tehotenstvo. Richelieu dokáže presvedčiť Ľudovíta, aby zašiel za kráľovnou a konečne si splnil manželské povinnosti. Tým na čas oddiali natískajúce sa podozrenie. V opačnom prípade by bolo jasné, že následník trónu nie je kráľov potomok.
Annina nenávisť ku kardinálovi sa mení v lásku a pod jeho ochranou má právom pocit istoty...
 
Snažila som sa o stručnosť, bolo preto nutné vynechať z popisu množstvo postáv dotvárajúcich dej. Myslím však, že na nič podstatné som nezabudla.
 
Malá knižočka vo fialovom obale si ma nakoniec získala natoľko, že som sa k nej musela ešte zopárkrát vrátiť. Určite tomu dopomohla aj nesmierna šikovnosť autorky, s ktorou vykreslila kardinála Richelieua v (pre mňa) celkom novom svetle. Ako silného, rozumného človeka a tiež nadaného a prefíkaného politika s triezvym uvažovaním za každých okolností.
 
Ak sa náhodou rozhodnete zaobstarať si ju, nestrácajte čas v kníhkupectvách a skúste rovno zamieriť do najbližšieho antikvariátu.
 
Príjemné čítanie! :-)